Firman Allah dalam Surah Az-Zumar Ayat 9 :
“Engkaukah Yang lebih baik atau orang
Yang taat mengerjakan Ibadat pada waktu malam Dengan sujud dan berdiri
sambil takutkan (azab) hari akhirat serta mengharapkan rahmat Tuhannya?
“Katakanlah lagi (kepadanya): “Adakah sama orang-orang Yang mengetahui
Dengan orang-orang Yang tidak mengetahui?” Sesungguhnya orang-orang Yang
dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang Yang
berakal sempurna.
Menurut ahli tasawuf, berilmu yang
dimaksudkan di sini ialah Ilmu Makrifatullah. Inilah ilmu yang paling
utama dan penyelamat bagi manusia. Mengenal Allah secara ilmu zahiri
adalah sebagai pengenalan awal kepada diriNya sedangkan pengenalan
melalui cahaya hati adalah pengenalan yang hakiki. Hati yang bersih akan
tersingkap baginya pelbagai rahsia ketuhanan. Semakin ia bersih,
semakin memancarlah makrifat pada hatinya.
Hati yang memancar ini adalah hati yang
melalui proses ilmu, ibadah dan mujahadah yang istiqamah. Mereka yang
tersingkap kepadanya rahsia ihsan (sentiasa melihat Allah atau Allah
melihatnya) imannya tidak perlu kepada dalil atau bukti untuk
membuktikan wujud Tuhan. Ini kerana hatinya sentiasa melihat Allah di
dalam pandangan dan pendengarannya di mana saja ia berada.
Firman Allah dalam Surah Al-Baqarah : Ayat 115 Dan Allah jualah Yang memiliki timur dan barat, maka ke mana sahaja kamu arahkan diri (ke kiblat untuk mengadap Allah) maka di situlah arah Yang diredhai Allah;
Firman Allah dalam Surah Al-Baqarah : Ayat 115 Dan Allah jualah Yang memiliki timur dan barat, maka ke mana sahaja kamu arahkan diri (ke kiblat untuk mengadap Allah) maka di situlah arah Yang diredhai Allah;
Sesungguhnya Allah Maha Luas (rahmatNya
dan limpah kurniaNya), lagi sentiasa mengetahui. Hati yang bersih dari
segala hijab keduniaan dan nafsu akan melihat dan merasai ayat-ayat
Allah dengan pandangan hakikat. Inilah kasyaf yang hakiki di mana
hatinya dapat menangkap rahsia ayat-ayat Allah dengan penglihatan yang
haq. Firman Allah Taala: “Sesungguhnya tidaklah menyentuh Al-Quran itu
melainkan mereka yang suci…”
Ayat ini ditafsir oleh ulama tasawuf
dengan maksud bahawa ayat-ayat Allah tidak akan berada dalam jiwa yang
kotor. Bacaan mereka hanyalah di lidah, bukannya di hati. Ilmu mereka
hanyalah di akal tapi tidak di hati.
Surah Al-Hadid : Ayat 4 Dia lah Yang telah menciptakan langit dan bumi Dalam enam masa, kemudian ia bersemayam di atas Arasy; ia mengetahui apa Yang masuk ke bumi serta apa Yang keluar daripadanya; dan apa Yang diturunkan dari langit serta apa Yang naik padanya.
Surah Al-Hadid : Ayat 4 Dia lah Yang telah menciptakan langit dan bumi Dalam enam masa, kemudian ia bersemayam di atas Arasy; ia mengetahui apa Yang masuk ke bumi serta apa Yang keluar daripadanya; dan apa Yang diturunkan dari langit serta apa Yang naik padanya.
dan ia tetap bersama-sama kamu di mana
sahaja kamu berada, dan Allah Maha melihat akan apa Yang kamu
kerjakan. Kalau hati kamu keras dan tidak merasa apa-apa, ayat di atas
hanyalah sekadar suatu maklumat pada akalmu sahaja. Dan apabila hal
keTuhanan berada pada akal, ia akan hilang apabila kamu berfikir pada
perkara yang lain pula. Tetapi jika hatimu bersih, ayat ini dapat
dirasai dan dilihat dengan pandangan cahaya hati sehingga merasai
kebersamaan dengan Allah di mana saja berada.
Mereka yang mengingati Allah dalam
penghayatan dan penglihatan akan merasai kelazatan iman dan makrifat
yang tidak terhingga. Allah adalah kekasihnya dan ia meninggalkan apa
jua yang boleh melalaikan ia dengan Allah. Allah adalah yang dirindui
dan ia menjadi perindu, Allah menjadi pujaan dan ia sebagai
pemuja. Sesiapa yang mengenal Tuhan, ia akan mencintai Tuhan dan
leburlah segala keindahan yang lain. Sesiapa yang mengenal Tuhan,
tiadalah ia resah gelisah dengan apa jua yang menimpanya.
Memancar pada hatinya sifat kecintaan,
keyakinan, ketakwaan, kerinduan dan ia mendapat perlindungan dari Allah
SWT. Ini disebabkan hatinya sentiasa bercahaya dengan
zikrullah. Tiadalah sempurna agama kita melainkan kita melaksanakan
Rukun Ihsan. Maka itu disebut “Awwaluddin Ma’rifaatullah” – Agama kita
bermula hanya setelah menerima kurniaan Makrifat Allah, yakni sesudah
tergabung Rukun Iman, Islam dan Ihsan seperti yang termaktub di dalam
Hadith Jibrail.
Maka bermula lah satu penghidupan yang
didasari oleh HAKIKAT dan MAKRIFAT yang berkiblat kepada DZAT yang ESA
(AHAD). Untuk menjadi ‘Arifin Billah dan juga Ulil Albab’, perlulah kita
mengenal dan memahami hakikat kejadian ALAM semesta kerana YANG ZOHIR
itu juga ALLAH, sama seperti YANG BATIN. (sila rujuk Asma ul Husna dan
Martabat 7). Maka untuk mencapai maksud ini, lebih mudah jika kita
perhatikan diri kita sahaja kerana ia paling DEKAT LAGI ZOHIR dengan
kita.
Kerana itu disuruhnya kita mengenal DIRI
jika ingin mengenal Allah. Perlu diingatkan bahawasanya keinginan kita
itu sebenarnya datang dari ALLAH jua yang mengingini agar kita mengenal
DIA. Keilmuan alam semesta akan datang jua kemudian dengan IZIN NYA.
Para Arifin Billah menyatakan bahawasanya DIRI itu ialah ALAM KABIR
(macro-cosmos), sementara alam semesta itu ialah ALAM SOGHIR
(micro-cosmos).
Kaedah penerokaan diri dan alam semesta
adalah menerusi zikir dan fikir. Skop zikir dan fikir ini seharusnya
dilandasi oleh Al Quran dan Hadith Rasul, dan pengalaman peribadi.
Apabila Allah mula mengangkat TABIR-TABIR NYA YANG MULIA, jangan pula
kita lupa diri kerana ILMU ALLAH ini tiada tepinya. MAA SYAA ALLAH, DIA
MAHA AGUNG, sekalian deria akan diangkat hijabnya mengikut JADUAL NYA
dan kita mendapat kassyaf kerana ia adalah perlu untuk menerima semua
pengetahuan yang telah diaturNYA di maqam HAKIKAT [sila rujuk Sifat 20].
Keikhlasan hati, maksud dan tujuan adalah
teramat penting dan kritikal di dalam meneroka ALAM HAKIKAT. Ianya
adalah satu-satunya Wasilah Diri untuk mendapat perlindungan dan RAHMAT
Allah dari sekalian gangguan Iblis La’natullah. Untuk mendapat WASILAH
RASULULLAH SAW, perbanyakkanlah berselawat kepada nya. Insya Allah, jika
hati anda dicenderungkan kepada DIA YANG ESA, kamu akan dibimbing dan
seterusnya diketemukan NYA akan AL-HAQ.
Petanda besar yang menunjukkan kamu
sedang dibimbing YANG MAHA ESA adalah apabila hati dan lidah kamu berada
secara istiqomah di atas ZIKRULLAH, SELAWAT RASUL DAN ISTIGHFAR. Ilmu
Makrifat ini tidak dapat diluahkan sepenuhnya melalui kata-kata kerana
dibimbangi akan menimbulkan fitnah dan sebenar-benar tiada huruf yang
dapat menggambarkan keadaannya [Laisa kamithlihi syaiun]. AL-YAQIN hanya
dapat dibenarkan oleh pengalaman DIRI SENDIRI.
Kerana itu, Syaitan suka menimbulkan
was-was dalam hati manusia. Dengan ZIKIR KHOFI, sekalian was-was,
ketakutan dan sangka buruk akan lenyap insya ALLAH. “HUWAL AWWALU WAL
AAKHIR, WAZZHOHIRU WAL BAATHIN” Dia lah yang Awwal dan yang Akhir, dan
yang Zohir dan yang Batin.
Sama ada kita ingat atau lalai, beriman atau kufur, bersolat atau bermaksiat, DIA tetap DIA – Maha Tinggi lagi Agung. Tidak menambah atau mengurang akan DIA oleh apa pun.
Sama ada kita ingat atau lalai, beriman atau kufur, bersolat atau bermaksiat, DIA tetap DIA – Maha Tinggi lagi Agung. Tidak menambah atau mengurang akan DIA oleh apa pun.
Jika kafir sekalian makhluq, DIA tetap
AGUNG. Itulah DZAT yang ESA lagi MUTLAQ. “Tidakkah kamu melihat burung
yang terbang di udara, SIAPA YANG MENGANGKATNYA? Bermula dari langkah
pertama di dalam kesedaran mujahadah wa musyahadah akbar kita, sehingga
ke akhir langkah di liang lahad, semuanya adalah atas KURNIA ILAHI
semata-mata. Tiada AKU sepanjang perjalanan itu. Jika masih ada
KE-AKU-AN, sudah pasti akan tersesat jalan dan tidak akan bertemu tempat
yang di tuju.
Dan kearifan kita tentang HAKIKAT ALLAH
itu terserah kepada DZAT yang menamakan DIRINYA itu untuk menyingkap
AL-HAQ seQADAR yang ditentukanNYA, tiadalah ikhtiar kita itu memberi
bekas sebenarnya. Semuanya berdiri, duduk dan berbaringan di atas LA
HAWLA WALAA QUWWATA ILLA BILLAH. Dan apabila kita [RUH RABBANI]
diizinNYA untuk menelusuri ALAM KEBENARAN itu, menjadilah kita
seakan-akan pemerhati sahaja.
Sesungguhnya kita telah DI SIFATI NYA.
Inilah PAKAIAN kita. Dengan RAHMATNYA, sehingga ke alam BARZAKH jua kita
akan menikmati KURNIA NYA, hidup di SISINYA dengan mendapat REZEQI
insya ALLAH. Rahsia ILAHI terkandung di dalam DIRI sehingga sekalian
makhluq NYA diperintahkan supaya sujud kepada ADAM. “Ana a’lamu maa laa
ta’lamuun” [AKU tahu apa yang kamu tidak ketahui]. Tetapi….. “Bal
tu’thiruunal hayatad dunya. Wal aakhirotu khoirun wa abqaa” – Tetapi
kamu (manusia) cintakan kehidupan di dunia [kehidupan nafsu ammarah]
walhal akhirat [kehidupan nafsu mutmainnah] itu lebih baik dan kekal.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar