NITISAKE WIJINING DUMADI
Amratelakake lakune
nitisake wijining dumadi, nyumurupi wewijangane wiji lan peprincening
piranti. Mungguh lakune nitisake wijining dumadi, iku ana petang
prakara, iya iku: lila, narima, temen, utama.
1. Lila, iya iku
wong priya kudu lila yen kelonglongan, ing kene karepe nuruti panjaluke
rabine, amarga panjaluk mau, yen kapiturutan, dadine rabine banjur
dhemen marang lakine, ing wusana
bisa mantep.
bisa mantep.
2. Narima, iya iku
wong priya kudu narima marang suka-pirenaning rabine (kang arupa leladi
saka rabine), amarga ing atase laden iku yen katarima, tegese katampa
kalayan seneng, mesti bakal gawe legane kang leladi, ing wusana dadi
madhep lan sregep.
3. Temen, iya iku wong priya kudu nuhoni ing
semayan utawa sesanggeman, amarga manawa netepi ing janji, iku bisa
mahanani katresnan, ing wusana dadi kedep.
4. Utama, iya iku
wong priya kudu demen ngapura marang kaluputane rabine, amarga dadi wong
priya iku manawa sabar demen ngapura marang kaluputan kang remeh-remeh,
iku bakal mahanani tumemening rabine, ing wusana dadi gelem labuh.
Ana
dene nyumurupi wewijangane wiji, iku kudu ngreti marang lakuning wektu
karon-sih, dene lakune karon-sih iku uga ana petang prakara, iya iku:
eneng, ening, awas, eling.
1. Eneng, iya iku wektu karon-sih
atine kudu eneng (menep), dene paedahe bisa suwe wetuning rahsa, lan
gawe kandeling wiji,. Amarga ati kang menep mau bisa ngenthelake wiji
(jiwa), kentheling jiwa bisa mahanani kandeling wiji, ing wusana
dadining anak ing tembe bisa dawa umure.
2. Ening, iya iku atine
kudu ening, dene paedahe bisa nikmat rasane lan manfaat. Amarga
kaweningan mau bisa gawe weninging wiji (tetep trimurti), wiji kang
tetep trimurti mau ing wiji ala apa becik, dene panengerane wujud cahya
kaya kawasa.
3. Awas, iya iku kudu mulat kedep-liringing rabine,
wektu karon-sih, kendho apa mempeng, utawa ngulatake tumitising wiji
ala apa becik, dene panengerane wujud cahya kaya kang wis kapratelakake
ing dhuwur.
4. Eling, iya iku aja mikir liya-liyane, kajaba
eling yen wektu iku lagi nitisake wiji, mula yen rabine semu kendho ing
karon-sih, wajib eling, manawa durung binuka bakuning rasa, tumuli
duweya osik sumedya mbuka kadatoning rahsa, supaya rabine mau gumregut
rasane, lan maneh yen nyumurupi cahyaning wiji ala kang bakal tumitis,
banjur enggal-enggal bisa nglebur sarana laku nusupake utawa mutahake
menyang ing jaba. Dene manawa uninga wiji becik kang bakal tumitis, iya
banjur bisa mrenahake ing papan samestine.
Mungguh tuwuhing rasa iku jalarane ana loro prakara, iya iku: marahi lan meruhi.
1.
Marahi, iya iku sadurunge tumindak karon-sih, kang priya miwitana
mbuka rasa sarana kekembangan saprayogane, dene paedahe bisa mempengake
atining rabine, yen wis katon mempeng rabine tumuli tumindaka karon-sih,
iku rabine saka katuju karepe dadine banjur lega kanti suka rena. Mula
sadurunge karon-sih luwih dhisik mangsetiya tumuruning wiji kang becik
(teteping trimurti), kapantenga ana ing cipta.
2. Meruhi, iya
iku aja nganti nerak wewalere, nanging malah mbumbonana kang prayoga.
Dene wewaler iku: nyumurupi wewadining wanodya lan wewadining wiji. Kang
diarani wadi mau katerangane mangkene: bab kang diarani tumindak rusuh,
iya iku rusuh arep nyumurupi marang wewadining wanodya. Dene kang
diarani elok, iya iku arep nyumurupi wewadining wiji.
Dene
wadining wanodya bakuning rasa, iku wijang-wijange mangkene: ing
sajroning baga iku ana kulite alus sarta sangisoring batuk baga ing jero
uga ana kulite kang diarani daging song, song mau gedene pada lan
batuking baga, mangisoring song ana urate loro (diarani purana), urat
iku lengket ing semu katone mung siji, iya iku kang minangka let-letan
banyu telung warna, iya iku: satengening urat iku dalan banyu sene,
sakiwane urat iku dalan banyu suker (getih), mung tengahing urat loro
mau iku dalaning banyu rahsa pita (kama). Dene urat loro iku ing dhuwur
gathuk karo song, terusane anjog ing lawang kadatoning rahsa, lawang mau
ngrukubi Sang Hyang Kamajaya (uwel), kang diarani uwel iku lawang
kekandhanganing jabang bayi, wujude mung bening kaya kaca.
Mungguh
kahanane song mau iya iku poking rasa, amarga samasa kagosok (kagepok)
banjur mekrok, kaya dene kewan kintel saben kagepok banjur mlembung,
mekroking song mau jalaran saka rasa keri, yen wis krasa keri iku bisa
narik rosaning rasa nikmat. Dene lawang yen wis menga banjur kawawa
nduwa, uwel, iya iku narik kekandhanganing bebayi. Kekandhanganing bayi
mau yen nganti nyaut utawa nadhahi kamaning priya, iku adate tumrap
wanodya awake mesti banjur krasa keri, gumriminging rasa temahan dadi
cape (marlupa).
Saiki mratelakake kekandhanganing bebayi, mungguh
wewijangane mangkene: ing sadurunge kaisenan wiji saka wong priya,
kekandhangan mau wujude isih kimpes, sarta mawa urat dumunung ing pucuk
minangka gantilan. Urat mau ana loro, kang siji urat urut-urutane kang
anjog ing jantung, dene sijine urat urut-urutane kang anjog ing wadhuk.
Urat
kang anjog ing wadhuk iku kasamadan dening genining manusa kang arane
Yitnamaya. Geni mau gedhene mung samrica, iya iku kang kawawa matengi
pangan sajroning wadhuk, sarta kawawa nyepuhi wiji kang wis ngumandhang
ing kekandhanganing bayi. Kandhang bayi iku manawa panyaute bener ora
luput, nganti bisa ngamedi pucuking pasta-purasa (ngepuh kam), ing
mangka kapinujon kasusupan wiji, iku banjur bisa kalebon mani, dene mani
kang wis kumpul lawan wiji ana sajroning kandhang kono, iku mratandhani
yen wiji bakal dadi, mula wong wanodya banjur ngandheg. Ing sajroning
ngandheg, upama kinaron-sih ing priya liyane iku wis ora bisa kasusulan
wiji kang dadi maneh, kajaba kang nitis sapisan mau. Yen kurang pracaya
katerangane kene ginawe kosok bali, kang minangka tandha seksine iya iku
bapa manawa wis mati kajupuka balunge, anak kang isih urip kairisa
wetokna getihe katetesna ing bebalunging bapa mau, mesti getihing anak
banjur amblas (kasesep), manawa dudu getihing anak dhewe iku mesti ora
kasesep (ora ambles ing bebalung).
Ambaleni wiji kang wis
ngumandhang ing kekandhangan, ing kono mani saya suwe saya tambah
matimbun-timbun, yen wis kebak banjur malembung. Yitnamaya urube saya
banget, sasuwene kasalad urubing Yitnamaya wusanane banjur kenthel,
samasa wis kenthel banjur kumulit, yen wis kumulit banjur gana, nanging
isih kakum ing banyu. Sajroning gana kakum ing banyu, iku banjur nurut
bolonganing urat kang gandeng karo wadhuk. Mungguh kumambanging gana iku
kaya dene banyu kang dumunung ing godhong lumbu. Sawise mangkono gana
banjur gatra kaya pepukiran ing manusa, gatra mau saya suwe saya mundhak
gedhe lan mundhak kekuwatane, ing kono banyu kang kakuman gana banjur
njendhel, jendhelaning banyu uga banjur mundhak sumaring maneh, ampase
pada kelet ing kuliting bayi, dene sarine dadi kawah. Mula pepelinge
wong tuwa-tuwa, tumrap wong wanodya kang ngandhut lagi masane gana, iku
aja sok ngajangake solah-bawaning raga, awit manawa kepleseting wiji,
iku bisa njalari gagar (kluron).
Samengko genti mratelakake wewadi
wadining wiji ing nalika arep tumitis, sajatine sengseming atining bapa
kang ketarik dening dayaning wiji mau mangkene: Manawa arep nitisake
wiji iku kang luwih dhisik manuksma ana ing utek, lebuning wiji nurut
lebuning napas, tumuli nuksma ana ing panon, banjur manggon ana ing
pramana, ing kono wis kawawa narik maya (sengseming ati sakaloron bapa
lan biyung), temahan kelakon karon-sih iku wiji banjur manuksma ana ing
rasa, dene tumibane ing biyung iku mbarengi wetune rahsaning bapa, kang
banjur katampan ing papane. Lakuning wiji mau miturut wetuning swasana,
ing kono banjur tempuk karo metuning rahsa (mani) banjur kacatok dening
kandhangan, sawise mangkono wiji tumuli tumempel, ing kono kudrating
Pangeran wis ora owah maneh, tumrap kadadiyane bocah ing tembe, lelakone
sarta wewatekane, miturut tanceping cipta sarta rasaning karep wektu
pepasihan, ana kang minangka tandha-yektine, iya iku wujuding rupa mesti
mirib (memper) bapa lan biyung, sabab wektu sih-sinihan sisi lan sijien
tunggal padha nancepake katresnan, kaya rahsa narik jiwa, mula anak iku
uga kena sinebut layanganing jiwa, dadi wis tetela tanceping warna kang
ana ing cipta iku mahanani warna, rahsaning karsa lan greneking cipta
mahanani wewatekan lan lelakon, mula iya ana paribasan: Kacang manut
lanjaran. Utawa: Ora ana banyu mili mandhuwur. Kang mesthi banyu mili
mangisor. Karepe bebasan iku mangkene: Rupaning anak iku mesthi mirib
wong-tuwane.
Samengko mratelakake wewijangane wiji kang katarik
saka dayaning bapa, ing nalika lebuning wiji mbarengi lebuning napas,
nuli sumimpen ana ing utek, banjur rembes marang panon. Kang diarani
panon iku banyu sari iya sarining utek, pamanggone sajroning manik.
Sawise wiji ana ing kono kawawa manuksma ing pramana sarta kawawa amor
sarasa, rasaning pramana ndayani tunggal karep, yen wis nunggal garepe
wiji narik daya surenging karon-sih, mangkono iku manawa cinegah dadi
paedah, yen linantur dadi batur. Tegese: Sing sapa nuju kasusupan wiji,
mangka bisa nanggulangi karepe iku sayekti bakal tambah muncaring
cahyane lan padhanging pamwas, dene yen tinurutan bakal kawawa mahanani
anak, dadi tetela wijining anak iku manut empaning cipta, sarta urubing
pramana minangka bahu (nguled), bumbu yen wis kauled ing bahu banjur
kumpul, dene matenge saka daya Yitnamayaning biyung, dadi matenging
panganan mau jenenge wis mapan, mulane mangkono, amarga urubing pramana
iku manut mapaning cipta.
Terange mangkene. Saupama tanceping
cipta welas asih, urubing pramana sarta wiji mesthi maya-maya, iku
mahanani wewatekaning anak ing tembe linulutan ing sapada-pada, sarta
jatmika alus ing budi, nanging kurang lantip ing panggraita.
Saupama
tanceping cipta matutuk rumasa kabeneran ing sapolah-polahe, urubing
pramana sarta wiji mesthi biru muyek marakata, iku mahanani wewatekane
anak ing tembe bodho ing budi, nanging becik atine.
Saupama
tanceping cipta kadereng ing kabudayan, urubing pramana sarta wiji
mesthi warna abang mbaranang mblerengi, iku mahanani wewatekane anak ing
tembe landhep ing panggraita sarta berbudi, nanging getapan sarta panas
baranan.
Saupama tanceping cipta drengki, urubing pramana sarta
wiji mesthi warna dadhu bureng marakata, iku mahanani wewatekane anak
ing tembe culika, ndaluya, dora-cara, kang mangkono iku adate sok
kataman lara owah (gingsir).
Saupama tanceping cipta kang lagi
nungkul ing puja brata, mangke katarima, urubing pramana sarta wiji
mesthi warna ijo nom mancur maya-maya, iku mahanani wewatekane anak ing
tembe demen ngapura ambek paramarta, sarta wicaksana, kang mangkono iku
adat sok bisa kasinungan darajat kawiryan.
Mungguh kang kasebut
ing dhuwur kabeh mau, tumrap ala beciking wiji. Dene kandel-tipising
wiji iku manut wancining karon-sih, nalika terangke mangkene: Yen wanci
awan, wijine tipis, sabab ing wanci mau pramana nedhenge amer. Yen wanci
bengi, wijine kandel, sabab ing wanci mau pramana nedhenge kenthel.
Mulane sabisa-bisa manawa karon-sih, miliha wanci lingsir wengi
tumekaning bangun esuk, iku wijine mesthi kandel kang njalari dawa
umure.
Kapriye carane nyumurupi wujuding wiji, sarehne wiji iku
bangsaning alus, dadi enggone nyumurupi iya sarana alusing pandulu. Kang
diarani alusinga pandulu iku ana limang prakara, iya iku saka beninging
ati, sirnaning kekarepan, sarehing pangganda, lereming pancadriya,
jatmikaning solah bawa. Yen wis bisa netepi laku limang prakara iku,
lagi bisa nyumurupi wiji kang sawantahe.
Bab panengeraning wiji
Tumrap
panengeraning wiji, iku kena disumurupi, mungguh beda-bedaning wiji
lanang utawa wiji wadon, bakal dadining anak, wantu utawa kembar, apa
dene dhampit. Terange mangkene: Yen wiwit arep karon-sih ngawasna
lakuning napas, manawa lakuning (metuning) napas santer ing lenging
irung kang tengen, iku mratandhani cumitaking wiji ana ing panon kiwa,
iya iku pratandha wiji lanang. Manawa napas santer ing lenging irung
kang kiwa, iku mratandhani cumitaking wiji ana ing panon tengen, iya iku
pratandha wiji wadon. Manawa napas santer ing lenging irung loro pisan
(padha santere), iku mratandhani cumitaking wiji ana ing
tengah-tengahing panon (manon), iya iku pratandha wiji wandu. Manawa
eninging cipta rong pandurat suwene, iku bisa narik wiji loro, nalika
karon-sih greget-santing sakarone tempuk (padha karepe), iku bakal
mahanani anak kembar utawa dhampit. Nanging manawa kembar wijine
cumitaking panon kang sasisih, yen dhampit wijine cumitaking panon kang
kiwa tengen.
Lan maneh kanggo panengeran sawise wiji tumiba ing
biyung, manawa bakal dadi lanang sang bapa katara swatata, anadene yen
bakal dadi dhampit sakarone mempeng (padha andrenge) ing swatata.
Ing dalem layang Pangracutan amratelakake kawruh kang aran: Sajatining Lanang lan Sajatining Wadon, iku genahe mangkene:
Kang
ingaranan roh Idlafi, iku rohing wadon, nanging dumunung ana ing
lanang. Sajatining wadon iku roh Kudus mulya, nanging rohing lanang,
mapan ing wadon, kang mahasucekake ing jinem, padha mapan sajroninng
junup, mula kawasa anuwuhake karkat dhewe-dhewe, amarga rohing wadon
kaango lanang, rohing lanang kaanggo wadon, dadi saka anggone arep narik
rohe dhewe-dhewe, ing wekasan aliru lambang sari padha carane, temah
kawasa anganakake sifat, mula ingaran sanggama, tegese benering sawiji
balaka, utawa saresmi, pikarepe campuring sari wor syuh dadi padha
mareme, awit kasamadan dening Dzat-ing Pangeran Kang Amahasuci, anggone
arep cumitak warnaning bapa-babu, mula kang pancen waskita marang
rahsaning karon-sih, yekti bisa angarani sadurunge kababar.
1.
Kaya ta, ing dalem salapan dina, sakaloron mau kang anduweni kumenyut
dhisik sapa, saupama wanodya kang ngrasakake kangen dhisik marang
priyane, tumekaning kalakon anitisake wiji yekti bakal lair putra priya.
2.
Kaya ta, kang anduweni kumenyut dhisik kang priya, kangen marang
rabine, tumekani nitisake wiji, sayektine bakal lair putra wanita,
ananging kudu banjur ditimbangi careme, supaya sakaro-karone atunggal,
awit manawa kurang dhauping cipta, rasane bakal sulaya, sanadyan bakal
tumuwuh ing tembe wijine anduweni cacad, mungguh wujuding cacad iku
warna-warna.
* Manawa ana lelabet cuwaning panggalih, kurang
sarujuking saresmi mau, tembene anumusi wewatekaning putra kerep kacuwan
ati, tarkadhang nandhang susah ing uripe;
* Manawa ing dalem
saresmi mau anduweni ngeres ing panggalih semu duka, nanging ora
kawedhar, ing tembe wijine kalabetan watak sugih napsu hawa, tarkadhang
tiwas uripe.
* Manawa salah sawiji ing dalem arep ngangkat
saresmi, ana kang duwe ati sisip sathithik, ing tembe uga tumus
wewatekaning putra, yen kang sisip kang wanodya, tumus marang wiji
priya, manawa kang sisip kang priya, tumus marang wewatekaning wiji
wanita, kabeh iku kalebu paniitihan, ing dalem salapan dina iku wajib
katitika titikaning cipta, sarta rasa pangrasa ing dalem salapan dina
mau, mula bayi lair iku angetung salapanan, manawa wis tumeka sataun
aran bocah tawa lare, tegese kuwat, mula banjur angetung taun.
Saka
wasiyat dhawuh wewelinge Kangjeng Susuhunan ing Kalijaga, prakara
panitikan ora kena sembrana ngarah apa, malah ing sabisa-bisa angestiya
peta, tegese ing dalem karkat mau bisaa banjur tampa-tinampaning cipta
sasmita, dadi aran sakaroning atunggal, sarta kudu suci supaya becik
tumusane, utawa bisaa pasang gelaring salulut, tegese kang wanodya aja
nganti liya pancipta pangalembana marang priyane, sanadyan priyane iya
anyiptaa marang wanodyane, aja angrasakake liya-liyane, iya iku wiji
sajati premati.
Sawenehing wong sajroning saresmi karo bojo, ora
mawa pepantengan sakaroning atunggal, malah anduweni liya panyipta,
tarkadhang anggagas kasenengane dhewe, kang mangkono iku upama bisa dadi
wiji, sok ambilaheni wong tuwa, iya iku kang ingaran anak agawe rusak,
yoga karya rengkaning praja.
Dene prataping wong ajejodon mau,
bisaa cadhang-cinadhang, tegese wajibing wanodya ora kena adreng ing
panedya kudu dianggo wadi, priya iku wewenange angon cipta-sasmitaning
wanodya, sakira ing dalem sadina kono ora ana sebab apa-apa, tanpa labet
susah, apa dene sepi pakewuh, iku tandha yen Pangeran Kang Amahasuci
anggone bakal nitahake wiji, wiji ing sasama, iya iku jatining Trimurti,
akeh kang dadi anak anung angungkuli bapa. Sanadyan para luhur manawa
kabeneran pakartining budi, kalayan nastiti, yekti bisa dadi. Dene kang
agawe rusaking nagara, iya saka kurang saranta, temahane kurang prayoga
lelegetaning ngaurip.
Bab pangleburing wiji ala
Sanadyan wis
bisa narik wiji, ing mangka wiji kang sumurup mau wiji ala, iku uga
kena dilebur sadurunge dadi wiji kang dumadi. Dene pratikele mangkene:
ing sajrone karon-sih among ulahing swatata, manawa duwe niyat arep
nurunake wiji, lan maneh ilafating wiji kang bakal tumiba kurang becik,
mangka sajroning ulah swatata sem-ing karsa mau, utawa sajroning
karon-sih nalika lagi kadereng kadhesek mempenging karep, iku kasurehna,
aja kabacutake, ora-orane iya kagaweya gela utawa kemba, iya iku saran
wudharing rahsa kasilipna mangisor utawa kawutahna ing sajabaning
lawang. Sarana mangkono adate wiji ora bisa dadi amarga ora bisa
katampan ing wadhahe ing wasana gagar utawa sonya.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar