Kacihna majune teknologi komunikasi lan informasi nuwuhake budaya
anyar lan nggawe ”rusake” kabudayan Jawa, ananging wong Jawa tetep
ngugemi landhesan urip kang gegayutan kalawan anane titah ora kasat
mata.
Landhesan urip kang isih ngugemi anane titah ora kasat mata iki raket
gandheng cenenge kalawan kepriye sejatine wong Jawa urip ing donya.
Lire, kapercayane wong Jawa ing babagan urip lang panguripan ora bisa
uwal saka perangan jagad cilik (mikrokosmos) lan jagad gedhe
(makrokosmos), keplase uga gegayutan kalawan alam kasat mata lan alam
datan kasat mata. Salah sijine kapercayan kang dikarepake yaiku wong
Jawa, mligine kang urip ing tlatah Yogyakarta lan Solo, nganggep lan
yakin yen samodra kidul iku awujud karaton kang dikuwasani dening
Kangjeng Ratu Kidul. Tumrap wong Jawa kaprah, lire ora duwe pangerten
jero
babagan filosofi kebatinan Jawa lan uga adoh saka karaton, Kangjeng Ratu Kidul dianggep sawijining titah badan alus kang wujude kayadene manungsa lan nglenggahi dampar keprabon, nyekel pengauwasa ing segara kidul. Lan isih ana panganggep liya kang wusanane mbabar dadi mitos Kangjeng Ratu Kidul.
babagan filosofi kebatinan Jawa lan uga adoh saka karaton, Kangjeng Ratu Kidul dianggep sawijining titah badan alus kang wujude kayadene manungsa lan nglenggahi dampar keprabon, nyekel pengauwasa ing segara kidul. Lan isih ana panganggep liya kang wusanane mbabar dadi mitos Kangjeng Ratu Kidul.
Ing buku Mitologi Kanjeng Ratu Kidul, anggitane Y Argo Twikromo,
weton Nidia Pustaka, 2006, dijlentrehake filosofi-filosofi kang
gegayutan kalawan mitos Kangjeng Ratu Kidul. Miturut andharan ing buku
iki, mitologi Kangjeng Ratu Kidul pranyata digunakake kanggo pancadan
tumrap panguwasa Karaton Kasultanan Ngayogyakarta (lan uga Karaton
Surakarta-red) nalika nglakokake paprentahan. Wong Jawa nganggep manawa
donya iku isine ana kang asipat wadag, pisik, bisa didulu mata lan donya
kang asipat datan kasat mata, alus, ora bisa didulu mata wantah.
Ananging ing donyane wong Jawa, kalorone kang asipat kasat mata lan
datan kasat mata iku nyawiji dadi siji. Ing nyawijine ngalam kalorone
iku kabeh sesambungan kang asipat antarane siji lan sijine padha-padha
mbutuhake lan dibutuhake. Wusanane kabeh nggawe alam dadi tumata.
Sesambungane manungsa ing alam kodrati (alam nyata, alam kasat mata) ora
dibedakake kalawan titah ing alam adikodrati (alam supranatural, alam
datan kasat mata).
Yen dipindeng kanthi srana kaca mata antropologis, mitos Kangjeng
Ratu Kidul bisa dianggep minangka cultural universal kang disengkuyung
dening sawetara laku budaya utawa cultural activities, kayata labuhan,
crita rakyat utawa crita Panembahan Senopati, kegiyatan sosial lan
kegiatan lelandhesan keyakinan agama lan maneka laku utawa ritual
tradhisi liyane. Babagan iku nuduhake lan aweh tuntunan yen yektine
kepriye wong Jawa mindeng mitologi Kangjeng Ratu Kidul ora bisa
dipisahake saka laku ritual kang ndhasari utawa dadi panjurunge.
Laku-laku kang lelandhesan keyakinan ajaran agama kang gegayutan kalawan
Kangjeng Ratu Kidul, mujudake gegambaran alam pikiran lan kapercayane
wong Jawa. Adhedhasar apa kang diugemi wong Jawa, mitologi Kangjeng Ratu
Kidul kang urip ing ngalam pikiran lan kapercayan Jawa, digunakake
kanggo sesambungan kalawan alam supranatural. Pangajabe supaya donya iki
tetep harmonis, imbang lan tansah kalinton kaslametan lan karahayon.
Ing bebrayan Jawa, Kangjeng Ratu Kidul iku ora mung asipat legenda.
Tumrap kapercayane saperangan gedhe warga bebrayan Jawa, Kangjeng Ratu
Kidul iku ana tenan. Ananging karana anane alam supranatural tumrap wong
Jawa ora bisa dijlentrehake, kaprah sinebut suwung awang-awung,
ndadekake anane laku-laku kang lelandhesan keyakinan agama kang ancase
ngurmati panguwasa alam supranatural, kayadene Kangjeng Ratu Kidul. Ana
candhake.
Mitologi Kangjeng Ratu Kidul nuwuhake kapercayan tumrap wong Jawa yen
ing segara utawa samodra kidul ana panguwasa kang asipat supranatural,
datan kasat mata.
Kapercayan iku bisa didulu saka laku-laku kang asipat lelandhesan
keyakinan agama kang dilakoni dening Karaton Ngayogyakarta (apadene
Karaton Surakarta) kang ditujokake marang Kangjeng Ratu Kidul. Kanthi
laku ritual kang asipat lelandhesan keyakinan agama kang biyasane mapan
ing Parangkusuma iku, sacara mistis Karaton bisa mujudake imbang lan
tentreme donya. Yektine, tumrap Karaton Ngayogyakarta (lan Karaton
Surakarta) ora bakal bisa netepi kuwajibane yen durung bisa mujudake
rasa tentrem ing batin tumrap kabeh rakyat. Rasa tentrem ing batin iku
bisa kawujud kanthi laku nyedhak marang Gusti Kang Murbeng Dumadi.
Kanthi mangkono, maneka rupa laku utawa ritual kang asipat lelandhesan
keyakinan agama iku wusanane minangka srana kanggo nggayuh katentreman
lan keslametan praja sakrakyate. Ing telenging pikir wong Jawa, raja
utawa ratu duwe jejibahan ngayomi rakyate. Karana iku, raja ing Karaton
Ngayogyakarta lan Surakarta tansah ngugemi laku kang asipat nyedhak
kalawan daya kekuwatan supranatural. Ing bebrayan Jawa, raja iku nyangga
godhan yang tanpa wates, mligine kang gegayutan kalawan panguwasane.
Sanggan godhan kang asipat tanpa wates iku uga ngandhut tanggung jawab
tunggal kang amba kanggo njaga murih donya tetep tumata.
Karana iku, raja kudu pinunjul. Lan tumrap wong Jawa, raja iku
dianggep dadi siji-sijine paraga kang bisa mbangun lan njaga sesambungan
antarane alam kodrati (kasat mata) lan alam adikodrati (datan kasat
mata). Iki kang dadi pawadan ing budaya Jawa raja utawa ratu iku
dianggep duwe panguwasa kang tanpa wates lan panguwasane iku ora bisa
diatur kanthi cara-cara kang kaprah ing ngalam donya iki. Rakyat dhewe
uga duwe pangarep-arep raja utawa ratu bisa ngrampungi sakabehing rubeda
kang tuwuh saka alam kanthi srana kekuwatan gaib kang diduweni. Upaya
ngugemi mitologi Kangjeng Ratu Kidul iki pranyata ora mung dilakoni
dening raja utawa sentana dalem ing Karaton. Para warga bebrayan ing
tlatah Yogyakarta (lan Solo) uga duwe cara dhewe kanggo ngugemi
keyakinan babagan Kangjeng Ratu Kidul iki. Mitologi Kangjeng Ratu Kidul
dadi sarana kanggo tumindak lan nyawiji marang alam. Iku amarga
saperangan gedhe warga bebrayan duwe keyakinan religius kang padha,
magepokan kalawan mitologi Kangjeng Ratu Kidul. Laku lelandhesan
keyakinan agama gegayutan kalawan mitologi Kangjeng Ratu Kidul kang
dilakoni warga bebrayan racake ora padha kalawan kang dilakoni pehak
Karaton. Ananging kalorone bisa lumaku bareng lan nyawiji kanggo
mujudake katentreman ing donya.
Lan ing kabudayane wong Jawa (ing dhudhahan buku iki ateges tlatah
Yogyakarta lan Solo-red) Karaton menjila dadi punjere kosmis kang asipat
keramat. Sacara mistis dununge Karaton duwe gandheng ceneng rapet
kalawan karaton-karaton asipat supranatural kang ana ing sakupenge.
Karaton-karaton asipat supranatural iku kayadene Karaton Segara Kidul,
Karaton Merapi, Kayangan nDlepih lan Karaton Lawu. Karaton-karaton iku
mujudake lima karaton kang asipat keramat lan tansah sesambungan
antarane siji lan sijine. Kalimane bisa nyawiji lan mbangun tatanan
donya kang tumata. Sesambungan antarane karaton-karaton iku asipat
kayadene kulawarga lan sakabat. Wangunan kapercayan bebrayan Jawa kang
bisa uga ditegesi agama Jawa, sejatine luwih ngeboti babagan katentreman
batin, jumbuhe ngalam kodrati lan adikodrati lan imbang antarane kabeh
isining ngalam. Pawadan iki, laku-laku ritual lelandhesan keyakinan
agama kang dilakoni gegayutan kalawan mitologi Kangjeng Ratu Kidul
digunakake kanggo ngupadi rasa tentrem, jumbuh lan salarase kabeh
isining ngalam lan imbange donya saisine.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar